Met OOR werk je samen aan een succesvolle toekomst.

De begeleiding van OOR naar een succesvolle overname

Je hebt een bedrijf op het oog om over te nemen en je wilt dat de overname succesvol is.

Je wilt dat overname van het bedrijf meerwaarde toevoegt aan jouw bedrijf. Daarom laat je je door OOR begeleiden in het overnameproces. Wij hebben al meer dan 25 jaar ervaring met overnames in het Nederlandse MKB. Door de gestructureerde aanpak van OOR:

Kom je tot een afgewogen strategische beslissing welk bedrijf je wilt overnemen.
Weet je welke meerwaarde jij met het bedrijf wilt creëren.
Kom je tot inzicht of een succesvolle overname voor jou haalbaar is.
Vermijd je faalkosten.
Realiseer jij een succesvolle overname; een overname mét de door jou gewenste meerwaarde.
Weet je hoe je jouw strategie, met begeleiding van OOR, in het bedrijf gaat implementeren.
Online plannen

De Vier Fasen Overnamestrategie van OOR:

Fase 1: Ho, Check! De eerste oriëntatie

Wat is het doel van de overname? Is dit hét bedrijf? Doel van fase 1: Voorkomen verspilling energie en kosten aan niet passende overname.

Lees meer over fase 1: Ho, check!

Fase 2: Go or No Go? De toets op success

Inschatten kansen op succesvolle overname. Doel van fase 2: Voorkomen afbreken overnameproces zonder goed resultaat

Lees meer over fase 2: Go or No Go?

Fase 3: Let’s Go. Op weg naar een succesvolle overname

Onderzoek
Onderhandelen
Overnamecontracten

Doel fase 3: Overname tegen de juiste prijs, voorwaarden én garanties.

Lees meer over fase 3: Let’s Go

Fase 4: Going 4 Succes. De implementatie van jouw plannen

Implementatie strategie. Plannen met het bedrijf. Doel fase 4: Begeleiden bij realisatie van het doel van de overname. Een overname mét meerwaarde!

Lees meer over fase 4: Going 4 succes

Waarom zou je een bedrijf overnemen?

Waarom wil je een bedrijf overnemen? Er zijn veel argumenten soms ……..

Versteviging marktpositie door o.a. concurrent uit de markt te kopen.
Borging continuïteit
Vermijden van opstartkosten bij ontwikkeling bedrijfsactiviteiten.
Nieuwe kansen creëren
Inkoop expertise en rechten
Nieuwe stap in jouw loopbaan, carrièrestap

Wat is jouw reden om een bedrijf te willen overnemen?

Overname van een bedrijf is een complex strategisch proces met vele stappen.

Het valt te vergelijken met een trechter.

Jij hebt strategie en zoekt een bedrijf waarmee je deze strategie kunt realiseren. Het kan het bedrijf zijn waarmee je al eerder zaken hebt gedaan, waar je werkt of hebt gewerkt, of een bedrijf dat door jouw zoektocht in beeld komt.

Naarmate je verder in het overnameproces komt zul je steeds meer moeten investeren in tijd, kosten en energie. Hoe langer en intensiever het overnameproces, hoe groter het afbreukrisico voor jou.

''Veel bedrijfsovernames mislukken!''

Weet je dat meer dan de helft, 60 tot 70%, van de overnames mislukt? Niet mislukt in de zin dat het bedrijf failliet gaat maar als je fors investeert dan doe je dat niet om quitte te spelen. Een overname die geen waarde creëert is een mislukte overname. Maar wanneer de wereld om je heen flink in beweging is, ben je haast verplicht om mee te doen.

Het overnemen van een bedrijf is een belangrijke strategische stap in jouw ondernemerscarrière. Jij wilt geen mislukte overname. Je kunt je in het overnameproces geen misstappen veroorloven. Als je tijdens het overnameproces merkt dat het bedrijf niet past bij jouw ideeën is het moeilijk om af te breken. Je hebt immers al veel tijd en kosten geïnvesteerd. Maar als na overname blijkt dat het overgenomen bedrijf niet aan jouw verwachtingen voldoet, een miskoop is, dan zijn de gevolgen niet te overzien.

Vragen van OOR voordat je de eerste stap zet in het overnameproces

Weet je wel zeker dat je dit bedrijf wilt overnemen? Is dit jouw beslissende strategische stap? Ben jij in staat om een succes te maken van deze overname?

Weet je wel zeker:

Dat je het bedrijf kunt leiden?
Dat het bedrijf dat jij wilt overnemen de beste keuze is?
Dat het bedrijf is zoals jij denkt dat deze is?
Dat je jouw strategie na overname kunt uitvoeren?
Dat de cultuur van dit bedrijf past bij jou, bij jouw bedrijf?
Dat je een goed beeld hebt hoe je het bedrijf met jouw activiteiten kunt integreren?
Dat de continuïteit van het bedrijf door de overname niet onder druk komt te staan?