Blokker grijpt in. Roland Palmer, de neef van Jaap Blokker die niets begrijpt van webverkoop, is weggestuurd. Toch is de situatie bij de bruin-oranje warenhuis nog altijd minder alarmerend dan V&D.
Klopt het dat de vergelijking tussen het zieltogende V&D en het in zwaar weer verkerende Blokker wordt getrokken? Beide Hollandsche winkelketens hebben zorgen en moeten bezuinigen, maar V&D is niks meer waard, terwijl Blokker nog makkelijk kan herrijzen.
1. Blokker maakt winst, V&D verlies: €65,3 mln plus versus min €49 mln. Blokker is een oud-Hollandsche grootgrutter (est. 1896) en opgericht door een Hoornse familie van extreme zuunigerds. Nog steeds is de winkel in handen van de telgen van deze poldernuchtere aartsvaders. De in 2011 overleden Jaap Blokker stelde zijn Engelse neef Roland Palmer aan. Dat was een beetje dom. Deze nogal abstract denkende ex-consultant van Bain had nooit een pannenset verplaatst in de zaak en werd toch geroepen tot het hoogste ambt. Dat kon niet goed gaan en ging ook niet goed. Maar als je deze man vervangt door Thomas Smit, die telg uit de Bart Smit familie die al in de directie zit of door een internetwizzard dan gaat het snel beter. Komt goed dus.
2. Blokker heeft winkels. Het allergrootste verschil tussen Vendex en Blokker zijn de eigendommen op de balans. Vendex werd in anderhalf decennium leeggeroofd door een kapitalistische barbaren van KKR. Blokker heeft nog altijd bijna €300 miljoen aan gebouwen op de balans staan. Bij V&D wordt veel te veel geld betaald aan huren. De cashflow pist eruit met een straal waarmee je een volwassen man van zijn brommer kan spuiten, terwijl bij Blokker de kasuitgaven wegdruppelt als een vent met ernstige prostaatproblemen. Met een pijnlijke kijkoperatie zijn de problemen verholpen bij Blokker. De diagnose is relatief makkelijk te maken. Grootste probleem bij Blokker vormt niet eens zozeer de huishoudafdeling, maar het conjuctuurgevoelige speelgoedgsegment Intertoys. Met één goede Sinterklaas zonder gejeremieer over zwarte piet is ook dit vlekje weggepoetst.
3. Internet. Tja, beide bedrijven verkeren daar nog in een stenen tijdperk. Blokker exploiteert aldus het jaarverslag slechts zes webshops, terwijl het bedrijf nog nog altijd dik 2.000 winkels uitbaat met stoffig bruin-oranje interieur. Dat is niet slim. V&D doet wel iets met webshops, maar hanteren daar een negen-tot-vijf mentaliteit. Wat de lachlust opwekt van concurrenten. Blokker moet snel een paar goede webshopcracks aannemen en terstond spullen over de digitale snelweg pushen. De omzet steeg in 2014 met 24% naar €98 miljoen. Wat V&D moet doen is nu even niet meer te bedenken.
4. Blokker denkt vooruit. Blokker heeft geïnnoveerd. Toen Action opkwam, lanceerde de keten een nieuw discountmerk: Big Bazar. De omzet uit deze prijsstunter worden niet uitgesplitst in het jaarverslag, maar de groei in de vrolijke lageprijswinkels is veel belovend: van 70 naar 113 in een jaar. Dus, voor alle mensen die wenen over de teloorgang van twee winkelketens hebben we een goed én een slecht bericht. Blokker moet een frisse CEO zoeken en vol inzetten op internet en iets doen aan het dramatische interieur. Dan zijn de Blokkertjes gered. Bij V&D is het zaak om pillen in huis te halen. Als het nu goed komt is het over een half jaar weer mis. V&D gaat sterven.